قیمت ها

اشتراک گذاشته شده با :

قیمت گذاری

مدل های قیمت گذاری آمیخته محصول جهت ترویج محصول –
مدل های قیمت گذاری آمیخته محصول جهت ترویج محصول –
در ادامه بخش اول از این مطلب 4 مدل دیگر قیمت‌گذاری محصولات به منظور ترویج محصولات در بازار را شرح می دهم:    3- قیمت‌گذاری محصول در اسارت اگر به شرکت‌هایی از قبیل ژیلت و هیولِت پاکارد توجه داشته باشید، به‌خوبی متوجه می‌شوید که با این شیوه قیمت‌گذاری به‌راحتی بازار تخصصی مربوط به خود را تحت کنترل و سیطره خودشان درآورده‌اند؛ به این صورت که محصول اصلی را (تیغ اصلاح و پرینتر) باقیمتی بسیار ناچیز به بازار عرضه می‌کنند و سپس قطعات پشتیبانی‌کننده از آن‌ها را با حاشیه سود خوب و به نسبت بالا می‌فروشند. درواقع دستگاه‌های پرینتر بدون کارتریج شارژ و نیز تیغ‌های اصلاح ه بدون تیغ‌های یدکی دیگر کاربردی ندارند. بنابراین اگر حاشیه سود برای این دو محصول بالا باشد، شرکت‌های مطبوع به‌راحتی قادر به عرضه محصولات اصلی باقیمت تمام‌شده یا حاشیه سود بسیار پایین هستند که شیوه‌ای خوب و جذاب برای قیمت‌گذاری آمیخته محصول به‌حساب می‌آید.     4- قیمت‌گذاری دوبخشی وقتی به یک شهربازی مراجعه می‌کنیم، همواره یک هزینه اولیه برای ورود از شما دریافت می‌کنند و سپس برای استفاده از هر یک از دستگاه‌ها هزینه‌ای اضافی از شما طلب شده و در ازاء استفاده مجدد از هر دستگاه نیز هزینه اضافی اما متفاوت دیگری را از شما طلب می‌کنند. این شیوه قیمت‌گذاری تحت عنوان قیمت‌گذاری دوبخشی می‌شناسیم. هزینه ورودی اولیه برای تعمیر و نگهداری کلی شهربازی است و هزینه دوم هم برای تعمیر و نگهداری و سود ناشی از استفاده از هر یک از دستگاه‌ها است. شیوه‌ای مشابه در شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مخابراتی در جریان است که در ابتدا هزینه‌ای را به‌صورت ماهیانه از شما طلب می‌کنند و سپس هزینه‌ای اضافه بر آن بر اساس میزان مصرف شما دریافت می‌کنند.     5- قیمت‌گذاری محصول فرعی قیمت‌گذاری محصول فرعی را می‌توان خیلی ساده با استفاده از مثال نفت خام شرح داد. شرکت‌هایی از قبیل بریتیش پترولیوم و شِل عموماً حجم بسیار بالایی از نفت خام را مورد معامله قرار می‌دهند و از طرفی عرضه‌کننده محصولاتی نهایی از قبیل روغن و بنزین به بازار مصرف هستند. بنابراین قیمت‌گذاری مواد و خام و محصولات فرعی حاصل از آن باید به‌صورت متنوع تعیین شود و عموماً این قیمت بر اساس هزینه تولید محصول فرعی یا جانبی تهیه می‌شود. یک شیوه قیمت‌گذاری مشابه نیز برای تولید روغن نارگیل مورداستفاده قرار می‌گیرد که در آن نارگیل باقی‌مانده غنی از فیبر بوده و عنوان نوعی کود مورداستفاده قرار می‌گیرد. نیشکر نیز برای تولید شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما پس از تولید شکر چوب و ساقه نیشکر به تولیدکنندگان لوازم چوبی به‌عنوان ماده اولیه و مصرفی فروخته می‌شود.   6- قیمت‌گذاری محصولات به‌صورت بسته‌بندی به‌طور عمومی اکثر قیمت‌های خط محصول بر اساس یک محصول اصلی تعیین می‌شوند، اما قیمت‌ گذاری محصولات به‌صورت بسته‌بندی بر اساس مجموعه‌ای از چندین محصول شکل می‌گیرد. در انتهای هر هفته فرضی به‌راحتی می‌توانید شاهد جادوی قیمت‌گذاری محصولات به‌صورت بسته‌بندی با مراجعه به بخش تخفیف‌های فروشگاه‌ها یا اعلان‌های عمومی باشید. مثلاً یک فروشگاه خرده‌فروشی ممکن است یک بسته روغن خوراکی را به‌صورت رایگان در کنار خرید دو بسته روغن خوراکی دیگر عرضه کند، یا مثلاً در ازاء خرید هر دو عدد تی‌شرت یک شلوار جین را به‌صورت رایگان ارائه کند. این روش نیز نوعی قیمت‌گذاری آمیخته محصول به‌حساب می‌آید که جهت عرضه و واردکردن محصولات بیشتری در بازار مصرف باقیمت کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. حاشیه سود حاصل ازاین‌روش فروش کمتر از فروش در حالت عادی است، اما نرخ ایجاد نقدینگی به‌مراتب بیشتر است و امکان نقد شوندگی بیشتری را برای آن برند ایجاد می‌کند. این روش عموماً توسط استارت آپ ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و بسیار موردتوجه آن‌هاست. برچسب ها: آمیخته محصول, خط محصول, قیمت‌گذاری اشتراک گذاری :
مدل های قیمت گذاری آمیخته محصول جهت ترویج محصول –
مدل های قیمت گذاری آمیخته محصول جهت ترویج محصول –
آمیخته محصول نه‌تنها تشکیل‌دهنده یک خط محصول مجزا است، بلکه شکل‌دهنده تمام محصولات موجود در یک سازمان است. مثلاً شرکتی مانند P&G یا شرکت‌های مطرح و بزرگ خودروسازی مانند فولکس‌واگن یا جنرال موتور دارای چندین خط محصول و چندین واحد استراتژیک کسب‌وکار در ساختار سازمانی خودشان هستند. هر محصول در داخل این ساختار، بخشی از این آمیخته محصول را تشکیل می‌دهد. درواقع، چندین خط محصول مجموع آمیخته محصول موردنظر را تشکیل می‌دهد.   ازاین‌رو، زمانی که می‌خواهیم در رابطه باقیمت‌گذاری آمیخته محصول تصمیم‌گیری کنیم، باید به تأثیر آن بر روی کل استراتژی قیمت‌گذاری و همچنین تأثیر آن بر روی چندین خط محصول دیگر هم توجه کنیم. اگر مثلاً برند داو Dove دارای چندین محصول در سبد محصولات خودش است، این محصولات می‌تواند بر ارزش ویژه برند داو تأثیر گذاشته و موجب کاهش سودآوری خط محصول داو شود. اگر از میزان سودآوری داو کاسته شود، درآمد قابل‌تصرف برای بازاریابی دیگر خطوط محصول آن نیز کاهش پیدا می‌کند. ازاین‌رو، باید از قیمت‌گذاری اشتباه درآمیخته محصول هر شرکت به هر قیمتی اجتناب کرد.   به‌طورکلی، شش مدل مختلف برای قیمت‌گذاری آمیخته محصول توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود که با استفاده از آن از آمیخته محصول و خطوط محصول خودشان مراقبت می‌کنند که در ادامه به‌طور دقیق‌تر به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:     1- قیمت‌گذاری خط محصول مدل قیمت‌گذاری خط محصول زمانی مورداستفاده واقع می‌شود که قیمت‌های موجود در یک خط محصول متنوع بوده و درنتیجه مشتری اقدام به خرید یکی از محصولات موجود در خط محصول مربوطه می‌کند. اگر مثلاً فیلیپس خط محصولی از مخلوط کننده / خردکننده‌های مختلف را به بازار عرضه می‌کند، در این خط دارای یک محصول در دامنه قیمت پایین، یک محصول با دامنه قیمت متوسط و یک محصول هم با دامنه قیمت بالاست، که به‌راحتی قادر به برآوردن نیاز هر یک از مشتریان خودش با یک سلیقه خاص است. زمانی که خواهان برنامه‌ریزی برای قیمت‌گذاری آمیخته محصول خود هستید، باید حتماً توجه داشته باشید که حتماً بازارهای هدف کل خط محصول خود را پوشش داده باشید.   2- قیمت‌گذاری ویژگی اختیاری بسیاری از اوقات یک شرکت ممکن است برای افزودن یک ویژگی اضافی هزینه‌ای اضافی را به مشتری تحمیل کند و قیمت را درواقع بر اساس آن ویژگی اختیاری اضافه‌شده برای مشتری محاسبه کند. مثلاً هتل‌ها یا . . . برای دید خوب و دلپذیر اتاق‌های خود از چنین روش قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند. به‌طور مشابه برند هیوندایی هم خودرو I20 خودش را در سه کلاس مختلف با نام‌های Asta، Magna و Sportz عرضه می‌کند که هر یک نسبت مدل قبلی قدری ارزان‌قیمت‌تر است و یعنی مدل Asta نسبت به بقیه گران‌قیمت‌تر است، یعنی هرقدر ویژگی‌های قرار داده‌شده در خودرو بیشتر و بیشتر می‌شود، قیمت آن‌هم بالا و بالاتر می‌رود. ادامه دارد . . . برچسب ها: آمیخته محصول, خط محصول, قیمت گذاری اشتراک گذاری :
احتمال تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو
در حالی از اواخر سال گذشته، قیمت‌گذاری خودرو ازسوی شورای رقابت مسکوت باقی مانده بود که رئیس این شورا از احتمال طراحی فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو در دوران پساتحریم خبر می‌دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، آن‌گونه که رضا شیوا می‌گوید در جلسه هفته گذشته این شورا مشخص شده که بازار خودرو کماکان انحصاری است و به همین دلیل قیمت‌گذاری همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی مدنظر اعضای شورا است. با این وجود به نظر می‌رسد که شورا قصد دارد، سیاست‌های خود را در شرایط کنونی که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شده‌، بازنگری کند. براین اساس، اعضای شورای رقابت به این جمع بندی رسیده‌اند که به دلیل تغییر شرایط اقتصادی در کشور فرمول شورای رقابت نیز باید براساس تحولات کنونی به روز شود. هرچند رئیس شورا اظهارنظری درباره مولفه‌های جدیدی که ممکن است در فرمول آینده شورا، اثرگذار باشد را مطرح نکرد با این وجود، او تاثیر کاهش هزینه‌های ناشی از تحریم بر قیمت خودرو را موضوع مهمی دانست. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شورا قصد دارد کاهش هزینه‌های صورت گرفته که در دوران تحریم موجب افزایش قیمت خودرو و تحمیل هزینه به مصرف‌کنندگان شده است را در فرمول کنونی مدنظر قرار دهد تا کاهش هزینه‌ها در صنعت خودرو، اثر خود بر قیمت را نشان دهد. در فرمولی کنونی که شورا آن را دستورالعملی برای رقابتی شدن بازار انحصاری خودرو در ایران می‌داند، تورم نهاده‌های تولید، بهره‌وری، قیمت مواد اولیه و کیفیت نقش اساسی در تعیین قیمت را ایفا می‌کنند.
ابهام در قیمت خودروهای آینده کشور
رئیس شورای رقابت در حالی به تازگی خبر از ورود دوباره این شورا به بازار خودرو داده که خودروسازان خارجی در راه ایران، از وزارت صنعت، معدن و تجارت قول گرفته‌اند قیمت‌گذاری خودرو دولتی نباشد. سه سالی می‌شود که شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری خودرو را در دست دارد و در این مدت، حواشی و اصطکاک زیادی نیز میان این شورا با خودروسازان و وزارت صنعت،معدن و تجارت پیش آمد. به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه مسوولان شورای رقابت اواسط امسال اعلام کردند بازار خودرو از حالت انحصار خارج شده و دیگر نیازی به قیمت‌گذاری (از سوی شورا) ندارد، اما آنها در جلسه دو روز پیش خود دوباره به این نتیجه رسیدند که بازار انحصاری بوده و باید به آن ورود کنند. آن طور که رضا شیوا اعلام کرده، طبق نظر اعضای شورای رقابت، بازار خودروهای زیر 2هزار سی سی داخلی انحصاری است و شورا در جلسه آینده، پیشنهادهای خود را در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اعلام خواهد کرد. به گفته وی، این امکان وجود دارد که اعضای شورا تصمیم به اصلاح یا تدوین دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بگیرند. شیوا این را هم گفته که دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو مبتنی بر شرایط خودروسازی کشور در دوران جدید (پساتحریم) است. با توجه به گفته‌های وی، شورای رقابت پس از خروج مقطعی اش از بازار خودرو، دوباره به این بازار بازگشته تا عنان قیمت‌گذاری را در دست بگیرد و با این حساب، تمام خودروهای تولید داخل از جمله محصولات خارجی جدید، دوباره مشمول تعیین قیمت از سوی این شورا خواهند بود. به‌عبارت بهتر، خودروسازان خارجی که قصد ورود به ایران و تولید خودرو در کشور را دارند نیز زیر سایه شورای رقابت قرار می‌گیرند و این شورا است که قیمت محصولات آنها را تعیین می‌کند، نه خودشان و خودروسازان داخلی. به‌عنوان مثال، پژو که قراردادش با ایران خودرو را اخیرا امضا کرده و قصد تولید سه محصول جدید را دارد، برای قیمت‌گذاری آنها باید مجوز شورای رقابت را بگیرد. هرچند شورای رقابت در ظاهر کاری به قیمت‌گذاری خودروهای جدید و به اصطلاح لوکس کشور (بالای 45 میلیون تومان) ندارد، اما با توجه به مواردی نقیضی که رخ داده، تضمینی بابت دخالت نکردن شورا در تعیین قیمت خودروهای آینده بازار ایران نیست. به‌عنوان مثال، در ماجرای «دنا»، با وجود اینکه ایران خودرویی‌ها تاکید داشتند محصولی کاملا جدید را تولید و روانه بازار کرده‌اند؛ اما شورای رقابت معتقد بود دنا همان سمند است و در نهایت خود برای آن قیمت تعیین کرد. با این شرایط، اگر مثلا رنو و پژو یا سایر خودروسازان خارجی که در ایران حضور داشته‌اند، بخواهند محصولات ارتقا یافته خود را روانه بازار کشور کنند، بسیار محتمل است که شورای رقابت با استناد به همان ماجرای دنا، در مقام قیمت‌گذاری برای آنها درآید. با این حساب، ظاهرا آنچه دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروها را توجیه می‌کند، تلقی اعضای این شورا از خودروها است، نه لوکس نبودن و جدید نبودن آنها. نکته دیگر اینجاست که معیار قیمت در نظر گرفته شده برای لوکس بودن خودروها (45 میلیون تومان)، ازسوی شورای رقابت تعیین شده؛ بنابراین بعید نیست شورا در آینده و به اقتضای شرایط، این کف قیمت را تغییر داده و افزایش دهد. در واقع ممکن است با توجه به تغییرات بازار خودرو در آینده‌ای نه چندان دور، شورای رقابت تصمیم به تغییر معیارهای خود گرفته و از این راه، نفوذ خود را در بازار پساتحریم خودرو تضمین کند. قیمت‌گذاری وظیفه خودروسازان است اما به وزارت صنعت، معدن و تجارت برویم، جایی که مسوولان آن هیچ حقی برای شورای رقابت در بازار خودرو قائل نبوده و معتقدند قیمت‌گذاری باید ازسوی خودروسازان انجام شود. وزارت صنعتی‌ها به خصوص محمدرضا نعمت‌زاده مرد اول این وزارتخانه، همواره تاکید کرده‌اند که بازار خودرو در انحصار قرار ندارد، بنابراین قیمت‌ها باید ازسوی شرکت‌های خودروساز تعیین شده و شورای رقابت از این پروسه حذف شود. هرچند، چند ماهی می‌شد که مسوولان وزارت صنعت اظهارنظری در این مورد نمی کردند و در ظاهر میان آنها و شورای رقابت صلح برقرار بود، اما با توجه به ورود قریب‌الوقوع خودروسازان خارجی به ایران، دوباره سوژه «قیمت‌گذاری» داغ شده است. در این شرایط و تنها چند ساعت پس از اظهارات شیوا مبنی‌بر ورود دوباره شورا به بازار خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد که شورای رقابت نباید کاری به قیمت خودرو داشته باشد و این پروسه باید به خودروسازان واگذار شود. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، خودروسازان مخالف قیمت‌گذاری دولتی هستند و از همین رو قیمت باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود. اوج صحبت‌های محمدرضا نعمت‌زاده اما آنجا بود که وی عنوان کرد به خودروسازان خارجی در راه ایران، قول داده قیمت‌گذاری خودرو در کشور دولتی نخواهد بود. نعمت‌زاده در این مورد با اشاره به قول و قرارها با سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی، تاکید کرد که «خارجی‌ها با قیمت‌گذاری دولتی موافق نیستند؛ بنابراین به آنها گفته‌ایم قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.» وزیر صنعت همچنین این را هم گفته که «از نظر این وزارتخانه، اگر قیمت‌گذاری، دولتی نباشد، خودروها ارزان‌تر نیز خواهند شد.» با توجه به اظهارات نعمت‌زاده، وزارت صنعت،معدن و تجارت عملا از جانب خود خیال خودروسازان خارجی را بابت دولتی نبودن قیمت‌گذاری خودرو راحت کرده است، آن هم بدون هماهنگی با شورای رقابتی که خود را مرجع قیمت‌گذاری خودرو در کشور می‌داند. در این شرایط، خودروسازان خارجی به‌نوعی بلاتکلیف بوده و نمی دانند در نهایت این شورای رقابت است که برای قیمت محصولات آنها تصمیم می‌گیرد یا وزارت صنعت،معدن و تجارت. بدون شک میل دل خودروسازان خارجی، دولتی نبودن قیمت‌گذاری است، چه آنکه آنها با چنین روش‌هایی غریبه بوده و همواره خود اقدام به تعیین قیمت محصولات شان می‌کنند نه نهادهای دولتی. حالا باید منتظر ماند و دید در نهایت چه سرنوشتی انتظار قیمت محصولات آینده صنعت خودرو کشور را می‌کشد و بازی قیمت را شورای رقابت می‌برد یا وزارت صنعت.
www.ibazaryabi.com
قیمت‌گذاری پرستیژی و کاربرد آن در بازاریابی
28 فوریه 2016 ... شرکت‌ها به‌طورکلی از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری محصولات خودشان در زمان بازاریابی و فروش آن‌ها استفاده می‌کنند که یکی از این ...